ArosCupen Innebandyspelas efter Svenska Innebandyförbundets regler om inget annat anges.
Fullständiga regler finns HÄR
Åldersklasserna F-/P 2012 och yngre spelar endast gruppspel utan resultatredovisning.
Klass F-/P 2012 spelar med anpassad spelplan, anpassade mål och utan utvisningar samt straffar.
Åldersklasserna F-/P 2011/2012 och äldre spelar gruppspel med efterföljande A- eller B-slutspel beroende på placering i gruppen
Lagen indelas i grupper, där alla spelar en enkelserie.
Ett lag kan maximalt använda 20 spelare under en match. Det finns ingen maxgräns för antalet deltagare på deltagarförteckningen. Det är tillåtet att använda spelare från samma klubb i flera lag i turneringen, dock INTE i samma klass. Spelarna ska finnas med på båda lagens respektive deltagarförteckningar.
De två bäst placerade lagen går vidare till A-slutspel och de andra går till B-slutspel.
I klass där endast EN grupp ingår, går alla lag till samma slutspel, inbördes placering i grundserien avgör då vilka som möts i slutspelet.
Generell åldersdispens medges för max två 1-årsöveråriga spelare per match. Generell dispens för flera spelare i truppen, men högst två överåriga spelare är tillåten per match. Spelare med dispens får endast spela i 1 lag.
Matchgaranti Tävlingsklasser:
F-/P 2009-2012 spelar 5 matcher eller fler.
Matchgaranti Kämpande klasser:
F-/P 2012 och yngre spelar 5 matcher.
F-/P 2014 och yngre spelar 4 matcher.
Speltid:
F-/P 2009-2013 spelar 2*15 minuter i samtliga matcher.
F-/P 2014 och yngre spelar 2*14 minuter i samtliga matcher med "tut-byten".
Rullande speltid gäller i samtliga matcher. I slutspelet spelas den sista minuten med effektiv speltid.
Vid en måldifferens på 10 mål eller fler så stoppas INTE klockan vid mål och utvisning.
Vid oavgjort i slutspelet tillämpas straffslag direkt. OBS! 3 straffar per lag gäller.
Timeout:
Ingen timeout tillåten under grundspelet. I slut- och finalspel är det tillåtet med en timeout à 30 sekunder per lag och match.
P13/14 pojkar födda 2009/2010 och senare
P12/13 pojkar födda 2010/2011 och senare
P11/12 pojkar födda 2011/2012 och senare
F13/14 flickor födda 2009/2010 och senare
F12/13 flickor födda 2010/2011 och senare
F11/12 flickor födda 2011/2012 och senare
P11 pojkar födda 2012 och senare
(Blå klass: 4 mot 4 och mindre plan/mål)
P10 pojkar födda 2013 och senare
(Blå klass: 4 mot 4 och mindre plan/mål)
P8/9 pojkar födda 2014-2015 och senare
(Grön klass: 3 mot 3 och mindre plan/mål)
F11 flickor födda 2012 och senare
(Blå klass: 4 mot 4 och mindre plan/mål)
F10 flickor födda 2013 och senare
(Blå klass: 4 mot 4 och mindre plan/mål)
F8/9 flickor födda 2014-2015 och senare
(Grön klass: 3 mot 3 och mindre plan/mål)
Matcher spelas
Fredag från 17.00 – söndag eftermiddag/kväll
Spelplatser
- Mälarenergi Arena (2 planer)
- Kristiansborgshallen (1 plan)
- Klövernhallen (3 planer)
- Pettersbergsskolan (1 plan)
- Önstaskolan (1 plan)
- Wenströmska hallen (1 plan)
Sista anmälningsdag 17 september.
Alla lag- och deltagaravgifter hittar du under fliken högst upp på sidan bredvid ArosCup Floorball loggan eller på denna länk: Avgifter
Anmälnings-/lagavgiften faktureras från ArosCupen Floorball via My Team. Den ska vara betald senast på angiven förfallodag.
Deltagaravgiften (Gästkorten) faktureras också via My Team och ska vara betald senast på angiven förfallodag.
Arrangören förbehåller sig rätten att stryka lag som inte har betalat avgifter i rätt tid.
Deltagande lag inkvarteras i skolsalar eller gymnastiklokaler. Skolsalarna rymmer mellan 15-20 personer med “normala (90×200)” Madrasser. På senare tid har det blivit populärt med uppblåsbara breda “Madrasser”. De tar betydligt större utrymme och det blir så trångt att salen inte räcker till. Att lösa dessa problem på plats under cupen går inte!
Medtag luftmadrasser (90x200), och undvik de bredaste sorterna för er egen trevnad!
Inkvartering på skolorna kan ske från fredag kl 17.00 och middag ingår på fredag kväll.
Senast avresa (utcheckning) från skolor är söndag kl 15.00.
ORDNINGSFÖRESKRIFTER PÅ FÖRLÄGGNINGAR.
* Ledare är ansvariga för sina spelare under turneringen gällande ev skadegörelse.
* Det är förbjudet att förtära alkohol på förläggningarna.
* Tystnad gäller på varje förläggning 23.00-06.00.
* Det åligger varje lag att grovstäda sin sovsal för avfärd.
* Minst en ansvarig ledare skall bo tillsammans med laget vid förläggningsboende.
* Skolorna hyrs ut av Västerås Stad så vi ber er respektera de ordningsregler som gäller.
* Deltagarna ska göra snyggt efter sig sedan de ätit i skolrestaurangerna. Använda tallrikar, bestick och muggar samt tomma förpackningar och matrester skall lämnas på anvisad plats i skolrestaurangen.
* Det är inte tillåtet att ta med mat och dryck från skolrestaurangerna. Deltagare som påträffas med att medföra mat och dryck från skolrestaurangerna kan utvisas från cupen.
Brandsäkerhet:
* Rökning är absolut förbjudet på förläggningsområdena och i skolrestaurangerna.
* Det är förbjudet att laga mat eller koka kaffe på förläggningarna.
* Det är förbjudet att ställa ut bord och stolar i korridorerna.
Överträdelser av dessa regler behandlas av tävlingskommittèn och kan medföra uteslutning ur turneringen och eller avhysning från inkvarteringen.
Här kommer ni se vilken skola ni ska bo på ca 10 dagar innan cupen:
ArosCupen Floorball rekommenderar följande hotell under turneringen.
Scandic hotell, +46(0)21- 495 58 00
Best Western Hotel Esplanade +46(0)21 – 10 12 00
Best Western Plus Hotel Plaza +46(0)21 – 10 10 10
Nöjen under ArosCupen Floorball Cup: läs mer här
Fredag: Middag
Lördag: Frukost, lunch och middag
Söndag: Frukost, lunch
Matband för de som ej bor på skolor kan beställas i förväg men kan också köpas vid incheckningen på Mälarenergi Arena.
Matband
Fredag middag till söndag lunch
300 kr/deltagare
Enstaka matbiljetter för de som ej bor på skolor kan beställas i förväg men kan också köpas i kioskerna på skolorna och vid incheckningsdisken i Mälarenergi Arena.
Matbiljetter
Frukost 40:-
Lunch 85:-
Middag 85:-
Öppettider: Frukost: 06.30 – 09.00 | Lunch: 11.00 – 15.00 | Middag: 17.00 – 21.00
MIDDAG - vi återkommer gällande måltiden
FRUKOST Gröt/fil, sylt/müsli, hårt och mjukt bröd, pålägg kalkon/ost, gurka/paprika.
LUNCH - vi återkommer gällande måltiden
MIDDAG -vi återkommer gällande måltiden
FRUKOST Gröt/fil, sylt/müsli, hårt och mjukt bröd, pålägg kalkon/ost, gurka/paprika.
LUNCH - vi återkommer gällande måltiden
Frukost:
Kaffe, Te, Chokladdryck och frukt.
Lunch och Middag:
Hårt och mjukt bröd, pålägg ost, margarin, ekologisk lättmjölk, kaffe, te och salladsbuffé.
Ingen maträtt på årets meny innehåller fläskkött. ArosCupen har specialkost om lag har spelare som ej kan äta någon av rätterna i matsedeln.
Specialkost fyller ni i på spelarförteckningen i MyTeam senast 17 september.
Med deltagarbanden ingår fria resor med vår samarbetspartner Västmanlands lokaltrafik. Länk till hemsidan: https://www.vl.se/
Ankommer laget med tåg till Västerås C, kontakta Aroscupen Floorball via mejl för mer information: info@aroscupeninnebandy.se
Deltagarbevisen delas ut vid incheckningen på Mälarenergi Arena.
Vad vore idrotten utan ledare? Vad vore ArosCupen Floorball utan er ledare? Vi vill därför göra något extra för er, nämligen:
Ledarna får aktuell information i samband med incheckning.
På varje skola finns ett speciellt ledarrum där vi bjuder på kaffe och tillgång till dagspress.
Ni erhåller även Kaffe/Te i våra spelhallar via deltagarbeviset.
Nöjen under ArosCupen se länk här
Pokal till slutsegrare i tävlingsklasser .
Medaljer till finallagen.
“Matchens Lirare” i varje A-final tilldelas Sporrongs hederspris.
Kämpande lag: Alla spelare erhåller varsin medalj som hämtas ut vid incheckningen och delas ut av lagrepresentant.
I nedanstående länkar kommer du att hitta aktuella dokument.
Tävlingsbestämmelser 2023 pdfLaguppställning fylls i på MyTeam.
Specialkost fylls i på MyTeam senast den 17 september.
Karta över Västerås
ArosCupen arrangeras av Skiljebo Sportklubb (SSK) i Västerås. Skiljebo Sportklubb bildades år 1944. Namnet kommer från den stadsdel där “det hela började”. Skiljebo är från början en fotbollsförening men sedan några år tillbaka finns även flera innebandylag.
Fotboll - Klubbens representationslag herrar spelar i div 2. Ett pojklag spelar i Pojkallsvenskan Elit. Äldsta flicklaget spelar i SM F17. SSK har en bred ungdomsverksamhet med ca 50 st pojk och flicklag inom fotbollen och ca 10 lag inom innebandyn. Klubben har ett eget kansli på Hamre IP. Ordförande i SSK är Mona Tapper.
För organisation och genomförande av ArosCupen har SSK en kommitté som jobbar i stort sett hela året med planering och alla praktiska detaljer som måste till för att genomföra en fotbolls- och innebandyturnering.
Under själva turneringen engageras naturligtvis ytterligare ett stort antal funktionärer. De flesta rekryteras bland klubbens medlemmar, men en del medhjälpare engageras även utifrån.